Innholdsfortegnelse
SEO, eller søkemotoroptimalisering, er nøkkelen til å bli funnet på internett. Det er prosessen med å forbedre nettstedets synlighet for relevante søk. Hvorfor er det så viktig? Fordi det første de fleste av oss gjør når vi trenger noe, er å Google det(eller spørre en venn som googler det).
Før du dykker hodestups inn i SEO, tenk over hva du egentlig ønsker å oppnå. Økt trafikk er bra, men hva med brukeropplevelsen på nettstedet ditt? Sørg for at de besøkende finner det de ser etter og har en positiv opplevelse.
Google blir stadig bedre til å forstå innhold slik mennesker gjør. Derfor er det viktig å skape innhold med dine besøkende i tankene først og fremst. Så lenge innholdet er konsekvent og gir verdi til besøkende, så følger de andre metrikkene etter.
Før i tiden var det mye lettere å lure søkemotorene. Til å begynne med var nøkkelord det eneste som talte, og SEO entreprenører benyttet game theory og utnyttet metrikkene til å jukse seg til førsteplass og stjele trafikk fra andre domener.
Google skjønte at dette ødela bruksområdet til søkemotorer, og har siden den tid hatt stort fokus på å avgrense og straffe denne typen virksomhet.
Innhold som er engasjerende, informativt og verdifullt for målgruppen din, er det som virkelig teller. Husk også på disse punktene:
Nøkkelord er ikke så kritiske som de en gang var, men det er fortsatt smart å inkludere dem på en naturlig måte i innholdet ditt.
Hvis du skal fokusere på struktur, så er disse de viktige elementene:
Inkluder de viktigste nøkkelordene dine i metatitler, beskrivelser, URL-strukturer og H1 titler. Dette hjelper ikke bare Google med å forstå innholdet ditt, men det forbedrer også brukeropplevelsen ved å gjøre det klart hva sidene handler om.
Google produserer nå resultater som vektlegger søkerens behov. Alt om søkeren teller: konteksten til søket, søkerens plassering, tid på dagen, søkehistorikk og enheten de bruker. Google sjekker til og med ordbruk for å veie konteksten mot det etterspurte søket og kvaliteten på teksten som presenteres (for eksempel grammatikk, diksjon, staving, osv.).
Dette kalles semantisk søk, hvor programvaren rangerer innhold basert på den vage verdien av søkerens intensjon i stedet for faste verdier som hvor mange ganger søkeordene forekommer i teksten.
Søkeintensjon refererer til den underliggende årsaken eller hensikten en person har når de utfører et søk på internett.
Det er vanligvis fire hovedtyper av søkeintensjon:
Les mer om søkeintensjon i en artikkel fra Semrush her.
Google selv kan gi deg verdifulle innsikter med sine autofyll-forslag. Dette er ofte alt du trenger for å finne relevante temaer som folk er interesserte. Betalte nøkkelord verktøy er ofte en utvidet og automatisert versjon av dette.
SEO-rapporter kan være nyttige, men ikke la dem samle støv. De er et springbrett for innholdskapelse, ikke en magisk løsning.
En rask og teknisk optimalisert nettside er essensielt for gode SEO-resultater. Her er noen punkter du bør sjekke:
En av de mest rett-frem testene kommer fra Google selv, innebygd i Chrome og chromium nettlesere. Testen kan også kjøres fra nett her.
Testen gir en kjapp analyse av nettsiders ytelse, tilgjengelighet, best practices og SEO-optimalisering. Et perfekt startpunkt.
Investering i gode brukeropplevelser betaler seg ikke bare i fornøyde besøkende, men også i SEO-verdi.
Sørg for at nettstedet ditt fungerer sømløst på alle enheter.
Google favoriserer innhold som holder leserne interessert, noe som signaliserer høy kvalitet og relevans. For å forbedre din digitale "klebrighet", sørg for at nettstedet ditt laster raskt – helst på under tre sekunder – og skap innhold som fanger og beholder oppmerksomheten.
Typiske triks som clickbait fungerer for å oppnå klikk, men hvis de besøkende blir lurt og ikke leser innholdet, så risikerer du å bli straffet av søkemotorer. Klebrighet måles gjennom beregninger som bounce rate/engasjementsgrad og øktvarigheter.
Husk at SEO er en kontinuerlig prosess, ikke en engangshendelse. Det krever initiell innsats, samt. vedlikehold og tilpasning etter hvert som algoritmer og markedsføringslandskapet endrer seg.
artikler innen
Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering).
Som mange andre har du har garantert fått meldinger om at dine kontoer blir både deaktivert, sperret, saksøkt og allting annet.
Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
Lær hvordan du tolker nettsidestatistikk, inkludert aktive brukere, økter, sidevisninger, konverteringer, engasjementsgrad, øktvarighet og kilder.
Vi beskriver hvordan du kan opprette en videoannonse i annonseadministrasjonen til Meta(Facebook). Kjapt om plasseringer, format og underteksting.
Portrettbilder spiller en nøkkelrolle i bedrifters merkevarebygging. Les vår guide til det perfekte portrettet!
Digital markedsføring tilpasset dine behov