Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Guide til Google Search Console

Kevin Larsen
Sist oppdatert
August 5, 2024

Introduksjon til Google Search Console

Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering). GSC hjelper deg med å forstå hvordan Google ser på nettstedet ditt, og gir datapunkt og innsikt i hva du kan gjøre for å forbedre din synlighet.

Dataen og statistikk som samles inn og presenteres i verktøyet kommer fra Google selv og er fullstendig anonym, slik at du kan være sikker på at behandlingen skjer lovlig uten å måtte tilrettelegge for noe ytterligere på din nettside.

Her er noen eksempler på hva som kan utføres i GSC:

  • Sjekk statistikk for hvordan nettsiden gjør det på Google
  • See hvilke sider som Google kan finne og indeksere
  • Legge inn en sitemap og sende inn forespørsler om å gjennomgå spesifikke sider
  • Oppdage feil
  • Ideer for nytt innhold, produkter eller tjenester du kan levere

Hvordan komme i gang

For å begynne, logg inn i Search Console med din Google-konto. Første gang du logger inn, vil du se en pop-up som ber deg legge til en eiendom (dvs. din nettside og domene).
Dette kan gjøres på flere måter, men vi foretrekker å legge til en DNS-post for det gjeldende domenet. Da får du mest mulig nytte ut av verktøyet og vil kunne se statistikk for hele domenet samt. eventuelle subdomener du benytter.

Velg domene eller URL

Velger du domene slipper du å måtte laste inn kode på din nettside for å komme i gang.

Slik gjøres det

  • Fyll inn ditt domene i "Domene"-valget (uten HTTP/HTTPS og www).
  • Kopier TXT-posten fra instruksjonsdialogboksen.
  • Logg inn på kontoen din hos din domeneregistrar, for eksempel Webhuset.

Velg TXT-oppføring

  • Gå videre til dine DNS-innstillinger og legg til en ny TXT-post med tekstverdien som du kopierte i steg 2.
  • Gå tilbake til Search Console og klikk "Verify".

Som regel vil du kunne verifisere etter et par minutter, men som med andre DNS endringer, så kan det ta opp til 48 timer før endringen tar effekt. Om det ikke er klart ennå så kan du komme tilbake og verifisere senere.
Etter at domenet ditt er bekreftet, vil du ha tilgang til en rekke rapporter og verktøy.

Tilgangskontroll

Du kan ha en av to roller i en Search Console-konto: eier eller bruker. Tillatelsene dine avhenger av rollen din. Som eier har du full kontroll og kan legge til eller fjerne andre brukere, se alle data, konfigurere innstillinger og bruke alle verktøyene i Search Console.

Klikker du add user så får du mulighet til å velge hvilken rolle brukeren får.

Hvordan legge til et Sitemap til Google Search Console

Å sende inn et XML-sitemap direkte via GSC kan gjøre det mer sannsynlig at Google sine crawlere finner fram til og indekserer alle sidene dine, det er uansett best practice og relativt kjapt å gjøre. Klikk på "Sitemaps" i navigasjonsfeltet og angi sitemap-URLen i det gitte feltet, deretter klikker du "Submit".
Det vil ikke nødvendigvis gå raskere å få indeksert sidene, men det vil tilrettelegge for at enkeltsider blir funnet og at crawlere får plukket med seg metadata.

Legge til sitemap i Google Search Console.

Vårt eget sitemap er tilpasset flere språk, hvis du trenger noe å kryssreferere til eller lurer på hvordan den ser ut så kan du se den her.

Oversikt og rapporter

Nå som du har aktivert GSC for ditt domene, fikset brukertilganger og sendt inn et sitemap til Google, er det på tide å ta en titt på de forskjellige Search Console rapportene og funksjonene vi har tilgjengelig.
Bemerk at hvis dette er første gang GSC er blitt brukt for dette domenet, så får du først data fra etter at GSC ble aktivert. Så om du skal jobbe med noe nytt kan det være praktisk å sette opp GSC et par uker i forkant.

Ytelsesrapport

Performance - eller ytelse er rapporten som gir deg hovedbildet og er nok den som blir mest brukt,

Som standard så viser den fire beregninger:

  1. Total clicks: antall ganger folk har trykket seg inn på siden din fra søkeresultater.
  2. Total impressions: mengden inntrykk, altså hvor mange ganger siden din har blitt vist i søkeresultater.
  3. Average CTR(click-through rate): prosentandelen med inntrykk som har resultert i et klikk.
  4. Average position: den gjennomsnitlige posisjonen som siden din har hatt i søkeresultat.

For å se disse beregningene går du til "Search results" menyen.

Under grafen finner du en tabell som viser søk, sider, land, enheter, osv.

Her er noen enkle bruksområder for disse grafene:

  • Lav CTR: hvis du har sider med som rangerer godt(posisjon 1-10) men som har lav CTR, kan du vurdere å endre på meta tittel og beskrivelse for siden.
  • Manglende nøkkelord: hvis du legger merke til fravær av et nøkkelord som er viktig, så er det et godt tegn på at du må tilpasse eller forbedre innholdet på nettsiden din.
  • Utvide på tjenester eller produkter: om du legger merke til høy interesse for noe du tilbyr, kan det være en indikasjon på noe som er verdt å utvide eller fokusere på.
  • Sesong: du kan se etter sesongmessige trender og ta dette til betraktning når du planlegger strategi, tilbud, osv.

Relative beregninger

Men hva er lav CTR? Hva er høy CTR? Det kommer helt an på.
Beregninger som dette er relative til hverandre, så for å vite så trenger vi noe å sammenligne egne tall med. Tallene varierer fra industri til industri, og selv da er det en del varianse. Så jo nærmere dataen er tilpasset ditt område jo mer relevant blir den.


Typisk så vil du kunne søke etter data som representerer gjennomsnittlig data fra ulike industrier. Husk å skille mellom organisk og betalte ads, da disse har veldig ulike. Her er noen gode tall fra Databox.

Og for å gi et eksempel, her er en tabell med noen generelle gjennomsnittlige tall for søk på Google.

Resterende 2.1% går til søkeresultatene utenom førstesiden.
Data fra firstpagesage, 2024.

URL Inspeksjons verktøy

Her vil du kunne sjekke om sidene dine er indeksert på google og evt. oppdage feil. Om det er en nylig publisert side, kan du også forespørre indeksering for å havne i en raskere kø.

Benytter du "test live url" knappen så kan du få oppdatert feedback om hvordan google botten ser siden din.

Side indeksering

Indekseringsrapporten for sider lar deg se alle sidene som er indeksert - eller ikke, og hvorfor. Sider som er indeksert vil kunne dukke opp i søkeresultater.
Hvis du ser store avvik i grafen, kan det være verdt å undersøke nærmere.

Indekserte og ikke indekserte sider.

Scroller du litt lengre ned i rapporten, får du en tabell som viser grunnene til at sidene ikke ble indeksert.

Her er det vanlig å se både redirects og litt 404(ikke funnet) feil, men man kan ta en nærmere titt og se om det er noe man bør løse.

Tabell med forskjellige grunner for at sider ikke blir indeksert, og antallet det gjelder.

Klikker vi inn på en av radene, for eksempel "Page with redirect" får vi mer informasjon og en ny tabell over alle sidene som gjelder.

Her ser jeg for eksempel at https://mediaveien.no/podcast blir redirected, og det er forventet. For her ønsker vi at den skal omdirigere til www.mediaveien.no/podcast.

Det er mange grunner til av en side blir redirected, altså omdirigert. Noe av det mest vanlige er http -> https omdirigeringer.

Men hadde det vært feil, kunne vi hatt fikset på det og trykket på knappen "Validate fix". Da vil google sjekke på nytt og gi en melding om det er ok eller ikke.


Som regel får du varsel når en feil oppstår, og beskjed når løsningen er validert. Slik som dette:

Her har vi oppdaget og løst en feil. Valideringen tok 3 dager.

Fjerne sider fra indeksering

Om du har gamle sider som ikke lengre eksisterer, så kan disse fjernes fra Google sin indeksering - slik at de ikke lengre dukker opp i søkeresultat.

Det gjøres inne på removals, og da benyttes knappen "new request" for å forespørre fjerningen av siden. Som regel er det greit å lime inn hele URL stringen til siden du vil fjerne.

Trykk "New request" for å legge inn en URL som skal fjernes fra Google søk

Integrasjoner

GSC er et velbrukt verktøy som kan integreres med de fleste kjente verktøy og systemer, slik at dataen blir tilgjengelig der du jobber.

Typiske plasser og verktøy som tilbyr integrasjoner:

  • Google Analytics
  • Semrush
  • Ahrefs
  • WordPress plugins som Rankmath og Yoast
  • Looker Studio
  • Screaming Frog
Eksempel på GSC integrasjon i vårt Looker Studio dashboard

artikler innen

Guide til Google Search Console
Guider
SEO
Digital markedsføring

Guide til Google Search Console

Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering).

LES MER
Hvordan redusere spam til Facebook bedriftssiden din
Guider

Hvordan redusere spam til Facebook bedriftssiden din

Som mange andre har du har garantert fått meldinger om at dine kontoer blir både deaktivert, sperret, saksøkt og allting annet.

LES MER
5 nyttige verktøy for digital markedsføring
Guider
Digital markedsføring
Webanalyse
SEO

5 nyttige verktøy for digital markedsføring

Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva

LES MER
Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier
Digital markedsføring
Videoproduksjon
Kundehistorier

Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier

Vi har økt synligheten til Vernesenteret gjennom en omfattende digital markedsføringskampanje, inkludert artikler, videoer, bilder og annonser på sosiale medier.

LES MER
Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?
Kundehistorier
Digital markedsføring
Webutvikling

Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?

Optimalisering av Evolos Meta-annonser sikrer 80% konverteringer via Facebook, med fokus på kvalitetsinnhold og strategiske landingssider.

LES MER
Hvordan tolke nettsidestatistikk?
Webanalyse
Guider

Hvordan tolke nettsidestatistikk?

Lær hvordan du tolker nettsidestatistikk, inkludert aktive brukere, økter, sidevisninger, konverteringer, engasjementsgrad, øktvarighet og kilder.

LES MER
Alle artikler

Få kontroll over markedsføringen

Digital markedsføring tilpasset dine behov

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.