Innholdsfortegnelse
Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering). GSC hjelper deg med å forstå hvordan Google ser på nettstedet ditt, og gir datapunkt og innsikt i hva du kan gjøre for å forbedre din synlighet.
Dataen og statistikk som samles inn og presenteres i verktøyet kommer fra Google selv og er fullstendig anonym, slik at du kan være sikker på at behandlingen skjer lovlig uten å måtte tilrettelegge for noe ytterligere på din nettside.
For å begynne, logg inn i Search Console med din Google-konto. Første gang du logger inn, vil du se en pop-up som ber deg legge til en eiendom (dvs. din nettside og domene).
Dette kan gjøres på flere måter, men vi foretrekker å legge til en DNS-post for det gjeldende domenet. Da får du mest mulig nytte ut av verktøyet og vil kunne se statistikk for hele domenet samt. eventuelle subdomener du benytter.
Velger du domene slipper du å måtte laste inn kode på din nettside for å komme i gang.
Som regel vil du kunne verifisere etter et par minutter, men som med andre DNS endringer, så kan det ta opp til 48 timer før endringen tar effekt. Om det ikke er klart ennå så kan du komme tilbake og verifisere senere.
Etter at domenet ditt er bekreftet, vil du ha tilgang til en rekke rapporter og verktøy.
Du kan ha en av to roller i en Search Console-konto: eier eller bruker. Tillatelsene dine avhenger av rollen din. Som eier har du full kontroll og kan legge til eller fjerne andre brukere, se alle data, konfigurere innstillinger og bruke alle verktøyene i Search Console.
Å sende inn et XML-sitemap direkte via GSC kan gjøre det mer sannsynlig at Google sine crawlere finner fram til og indekserer alle sidene dine, det er uansett best practice og relativt kjapt å gjøre. Klikk på "Sitemaps" i navigasjonsfeltet og angi sitemap-URLen i det gitte feltet, deretter klikker du "Submit".
Det vil ikke nødvendigvis gå raskere å få indeksert sidene, men det vil tilrettelegge for at enkeltsider blir funnet og at crawlere får plukket med seg metadata.
Vårt eget sitemap er tilpasset flere språk, hvis du trenger noe å kryssreferere til eller lurer på hvordan den ser ut så kan du se den her.
Nå som du har aktivert GSC for ditt domene, fikset brukertilganger og sendt inn et sitemap til Google, er det på tide å ta en titt på de forskjellige Search Console rapportene og funksjonene vi har tilgjengelig.
Bemerk at hvis dette er første gang GSC er blitt brukt for dette domenet, så får du først data fra etter at GSC ble aktivert. Så om du skal jobbe med noe nytt kan det være praktisk å sette opp GSC et par uker i forkant.
Performance - eller ytelse er rapporten som gir deg hovedbildet og er nok den som blir mest brukt,
Som standard så viser den fire beregninger:
For å se disse beregningene går du til "Search results" menyen.
Under grafen finner du en tabell som viser søk, sider, land, enheter, osv.
Her er noen enkle bruksområder for disse grafene:
Men hva er lav CTR? Hva er høy CTR? Det kommer helt an på.
Beregninger som dette er relative til hverandre, så for å vite så trenger vi noe å sammenligne egne tall med. Tallene varierer fra industri til industri, og selv da er det en del varianse. Så jo nærmere dataen er tilpasset ditt område jo mer relevant blir den.
Typisk så vil du kunne søke etter data som representerer gjennomsnittlig data fra ulike industrier. Husk å skille mellom organisk og betalte ads, da disse har veldig ulike. Her er noen gode tall fra Databox.
Og for å gi et eksempel, her er en tabell med noen generelle gjennomsnittlige tall for søk på Google.
Her vil du kunne sjekke om sidene dine er indeksert på google og evt. oppdage feil. Om det er en nylig publisert side, kan du også forespørre indeksering for å havne i en raskere kø.
Indekseringsrapporten for sider lar deg se alle sidene som er indeksert - eller ikke, og hvorfor. Sider som er indeksert vil kunne dukke opp i søkeresultater.
Hvis du ser store avvik i grafen, kan det være verdt å undersøke nærmere.
Scroller du litt lengre ned i rapporten, får du en tabell som viser grunnene til at sidene ikke ble indeksert.
Her er det vanlig å se både redirects og litt 404(ikke funnet) feil, men man kan ta en nærmere titt og se om det er noe man bør løse.
Klikker vi inn på en av radene, for eksempel "Page with redirect" får vi mer informasjon og en ny tabell over alle sidene som gjelder.
Her ser jeg for eksempel at https://mediaveien.no/podcast blir redirected, og det er forventet. For her ønsker vi at den skal omdirigere til www.mediaveien.no/podcast.
Men hadde det vært feil, kunne vi hatt fikset på det og trykket på knappen "Validate fix". Da vil google sjekke på nytt og gi en melding om det er ok eller ikke.
Som regel får du varsel når en feil oppstår, og beskjed når løsningen er validert. Slik som dette:
Om du har gamle sider som ikke lengre eksisterer, så kan disse fjernes fra Google sin indeksering - slik at de ikke lengre dukker opp i søkeresultat.
Det gjøres inne på removals, og da benyttes knappen "new request" for å forespørre fjerningen av siden. Som regel er det greit å lime inn hele URL stringen til siden du vil fjerne.
GSC er et velbrukt verktøy som kan integreres med de fleste kjente verktøy og systemer, slik at dataen blir tilgjengelig der du jobber.
Typiske plasser og verktøy som tilbyr integrasjoner:
artikler innen
Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering).
Som mange andre har du har garantert fått meldinger om at dine kontoer blir både deaktivert, sperret, saksøkt og allting annet.
Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
Vi har økt synligheten til Vernesenteret gjennom en omfattende digital markedsføringskampanje, inkludert artikler, videoer, bilder og annonser på sosiale medier.
Optimalisering av Evolos Meta-annonser sikrer 80% konverteringer via Facebook, med fokus på kvalitetsinnhold og strategiske landingssider.
Lær hvordan du tolker nettsidestatistikk, inkludert aktive brukere, økter, sidevisninger, konverteringer, engasjementsgrad, øktvarighet og kilder.
Digital markedsføring tilpasset dine behov