Innholdsfortegnelse
Bruk av for store bilder på nett er dyrt og tar lengre tid å laste inn, samtidig så har de fleste platformer begrensninger på filstørrelse og noen ganger veldig spesifikke krav.
Derfor er det greit å behandle eller komprimere bildene dine til formålet det skal brukes til - her er en oversikt over verktøy og annen nyttig informasjon.
I de fleste tilfeller vil jeg anbefale å bruke WebP på nettsider og i sosiale media, da det er både mindre enn JPEG, støtter gjennomsiktighet og ofte ser likt eller bedre ut. I de tilfellene WebP ikke støttes, funker JPEG også.
Hvis kvalitet er en høy prioritet, for eksempel til en bildeportefølje, så støtter WebP også lossless komprimering, samtidig som det blir en del mindre enn lossless PNG. (Lossless refererer her til komprimering uten tap av data).
Blant annet Facebook, Instagram og Linkedin støtter WebP - men hvis du publiserer innlegg gjennom Meta Business Suite, så støttes ikke WebP.
Bilder med høy oppløsning kan føre til lange lastetider. Komprimering reduserer filstørrelsen, ofte uten merkbart tap av kvalitet. Noen gode verktøy for dette er:
Lar deg komprimere bilder i bulk, til jpg, webp, osv.
Verktøyet jeg liker mest å bruke. Lar deg sammenligne før-etter, og spesifisere veldig godt hvordan bildet skal behandles. Behandlingen skjer lokalt på din maskin, så du slipper å laste bilde opp på nett.
Verktøyet lar deg også endre størrelse på bildet - sånn at du slipper å laste opp bildet i 4K når det ikke trenger å være så stort.
I de tilfellene man har hundredevis av bilder som skal behandles, gjerne på lik måte - så liker jeg et mer avansert verktøy kalt XnConvert.
I programmet kan man predefinere alle innstillingene, og kjøre gjennom alle bildene i samme slengen. Her er en kort bruksanvisning:
Når du tar bilder med en iPhone, lagres rotasjonsinformasjonen i EXIF-metadataen i stedet for å endre selve pikslene i bildet.
Dette kan føre til at bilder ser riktige ut på Apple-enheter, men vises sidelengs eller opp-ned på enkelte nettsider og sosiale medier.
Du kan bruke XnConvert til å automatisk korrigere rotasjonen i bildene dine.
Dette kan gjøres mens man kjører gjennom alle de andre behandlingene, så slipper man å tenke på det i fremtiden.
Mange nettsider og sosiale medier har maksimum størrelser eller spesifikke krav til bildestørrelser og bildeforhold(aspect ratio). For at bildene skal se profesjonelle ut og vises optimalt på ulike plattformer, må de ofte ha riktig størrelse, beskjæring og bildeforhold.
Jeg anbefaler Squoosh for enkelte bilder eller Xnconvert for bulk - dog hvis du har egne programmer for bilderedigering, så er det enda bedre! Her kan man bruke program som Figma, Canva, Adobe Lightroom/Photoshop, Affinity Photo, Paint, GIMP, osv..
Når du laster opp bilder på nettet, bør de være optimalisert for både visuell kvalitet og lastetid. Et bilde som er for stort kan gjøre en nettside treg, mens et bilde som er for lite kan bli pikselert og uklart. Som regel vil stedet du laster bildene opp på behandle bildene automatisk for deg, men det er ikke alltid resultatet blir like bra.
Relevante bildestørrelser for sosiale medier:
Bildeforhold(aspect ratio) beskriver forholdet mellom bredden og høyden på et bilde. For eksempel betyr 16:9 at bredden er 16 enheter og høyden er 9 enheter.
Som regel kommer du deg unna med med å tilpasse bildene du bruker til å fungere i flere roller. F.eks. et bilde med forholdet 1:1 og fokusobjektet i midten av bildet samt. bruk av sikkerhetsmargin(luft rundt objektet), kan brukes til det meste selv om det blir automatisk croppet på ulike plasseringer.
Vanlige bildeforhold:
Kort fortalt, så vil du dekke de fleste tilfeller ved å bruke WebP, tilpasse bilder til 1:1 bildeforhold, redusere størrelse ned til 2000x2000 hvis bildet er stort, og sørge for at objektet eller personen er sentrert i bildet med litt luft rundt.
artikler innen
Bruk av for store bilder på nett er dyrt og tar lengre tid å laste inn, samtidig så har de fleste platformer begrensninger på filstørrelse og noen ganger veldig spesifikke krav.
Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering).
Som mange andre har du har garantert fått meldinger om at dine kontoer blir både deaktivert, sperret, saksøkt og allting annet.
Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
Lær hvordan du tolker nettsidestatistikk, inkludert aktive brukere, økter, sidevisninger, konverteringer, engasjementsgrad, øktvarighet og kilder.
Vi beskriver hvordan du kan opprette en videoannonse i annonseadministrasjonen til Meta(Facebook). Kjapt om plasseringer, format og underteksting.
Digital markedsføring tilpasset dine behov