Innholdsfortegnelse
Digitale verktøy som Google Analytics, Google Ads, Facebook, CRM- og e-handelssystemer flommer over av data. Mange bedrifter står overfor utfordringen med å konvertere denne informasjonen til verdifull innsikt. Problemet intensiveres når dataen er ustrukturert og oppbevares i isolerte datasiloer, noe som gjør det vanskelig å utvinne den reelle verdien de representerer.
Ved å samle dataen, får du muligheten til å analysere, prosessere og presentere dataen på en lett tilgjengelig og fornuftig måte. Høydepunktet er et kjapt sammendrag med bedriftens viktigste nøkkelindikatorer(KPI), som kan beregnes ut ifra hvilken data som er blitt samlet.
Dashboards er løsningen som muliggjør oversikten av ytelse, rapportering og databaserte beslutninger på en rask og effektiv måte. De fungerer som en visuell representasjon av data, og er designet for å formidle informasjon umiddelbart, ofte gjennom vanlige SEO-beregninger og nøkkelindikatorer. I tillegg slipper de ansatte å forholde seg til mange ulike verktøy og pålogginger for å sjekke status på arbeidet sitt.
Dashboards gjør det mulig å overvåke investeringene dine for din bedrifts vekst. Redegjør for hvilke investeringer som bærer frukt, og rydd vekk i tornebusker. Ved å integrere kostnadsdata og inntektsdata i dashboards, kan lønnsomheten av investeringene spores. Dette gjør det mulig for bedrifter å identifisere tiltak som genererer positiv ROI og justere eller avslutte tiltakene som ikke lever opp til forventninger.
Statistikk fra annonseplattformer forteller bare halve historien. Alt kan se flott ut i rapporten fra Meta(Facebook), LinkedIn eller Google Ads, men hvis metrikkene på nettsiden er dårlig vil du slite med å konvertere trafikken. Da blir det litt som å skyte blink i blinde. Ingen treffer blink på første skudd, så testing, oppfølging og iterasjon er nødvendig.
Det endelige målet med er å optimalisere basert på data. Ved å analysere data fra dashboards, kan fagfolk og ansatte utarbeide mer målrettede planer for nettstedets innhold, arkitektur og brukeropplevelse for å forbedre synlighet, trafikk og konverteringer. God oversikt tilrettelegger for raskt respons til uventede endringer som algoritmiske oppdateringer eller tekniske problemer som kan påvirke nettstedets synlighet.
Dashboards med et tydelig og intuitivt grensesnitt gjør komplekse data forståelige og hjelper med å ta realistiske beslutninger. Sammenlign tidsperioder som siste uke eller 30 dager, og få det presentert på nett, mobil eller rett på epost.
Ved å presentere data på en klar og tilgjengelig måte, kan dashboards gjøre data mer verdifulle for alle medlemmer av en bedrift, og hjelpe dem med å utføre sine oppgaver bedre.
Dashboards tillater sanntidsdataanalyse fra ett enkelt visningspunkt, noe som sparer tid og unngår frustrasjonen ved å måtte navigere mellom forskjellige systemer.
Ved å gi en oversiktlig og objektiv fremstilling av situasjon og ytelse, kan dashboards effektivt tjene som et utgangspunkt for ytterligere dialog mellom ansatte, slik at ønskede endringer kan bli identifisert og utført.
Et godt dashboard gir et helhetlig bilde av viktige målinger og KPIer fra forskjellige kilder, noe som gir en umiddelbar forståelse av "det store bildet".
Ved å ikke bare rapportere historiske data, men også gi innsikt i potensielle problemer, kan dashboards tilrettelegge for proaktiv håndtering av utfordringer.
Looker Studio, tidligere kjent som Google Data Studio, er et vitalt verktøy for team som arbeider med digital markedsføring og dataanalyse. Det tilbyr en intuitiv plattform for å bygge rapporter og dashboards som formidler viktige data både internt for markedsføringsteamet, og beslutningstakere i bedriften.
Brukere av Google Analytics 4 føler seg ofte begrenset av verktøyets manglende fleksibilitet. Du får det du får servert, og har ikke spesielt med mulighet til å gjøre noe utover det.
Google har gjort mange beslutninger som gjør GA4 til et mindre intuitivt verktøy enn Universal Analytics var. Dette har ført mange til å søke etter alternative løsninger for datavisualisering og rapportering av dataen de samler inn.
Typiske pain points for markedsførere er:
Looker Studio fungerer det som et kraftig tilleggsverktøy for samling, visualisering og rapportering av data. Det gir muligheten til å koble sammen og behandle data fra Google Analytics og mange andre plattformer, for å skape dyptgående, interaktive og tilpassede rapporter.
Looker Studio er lett tilgjengelig fra nett, og gjør det enkelt å samarbeide om og dele rapporter. Brukere kan samtidig jobbe på samme rapport og tildele spesifikke tillatelser for tilgangskontroll.
Looker Studio støtter "out of the box" tilknytninger til resten av Google miljlet, som Google Sheets, Ads, Analytics, Search Console og Big Query. Og med introduksjonen av "Community Connectors" har Looker Studio blitt et enda mer universelt verktøy som tillater integrasjoner med plattformer som Meta(Facebook).
Hvis du har tilgang på en utvikler, så ligger også muligheten for å hente data fra CRM system, SQL databaser, API og Webhooks. En nylig oppdatering har introdusert Data Blending, som lar brukere kombinere data fra ulike kilder i en enkelt visualisering.
Looker Studio tilbyr stor frihet til å tilpasse rapportene dine. Selv om det kan virke utfordrende i starten, er belønningen flotte visualiseringer av data som er så oversiktlig eller dypdykkende som ønskelig. Tilpasningene lar deg blant annet utforske dataen med sortering, filtrering og toveis kryssfiltrering.
artikler innen
Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
Lær hvordan du tolker nettsidestatistikk, inkludert aktive brukere, økter, sidevisninger, konverteringer, engasjementsgrad, øktvarighet og kilder.
Digitale verktøy som Google Analytics, Google Ads, Facebook, CRM- og e-handelssystemer flommer over av data. Mange bedrifter står overfor utfordringen med å gjøre noe fornuftig med denne dataen.
Digital markedsføring tilpasset dine behov