Innholdsfortegnelse
Meta har en lang historie med å teste vannet på hvor mye de kan utnytte brukernes data før noe sier stopp.
Så langt har dette fungert veldig bra for selskapet, da de har muligheten til å bevege seg mye raskere enn regelverk og tilsyn klarer å holde tritt. Det samme gjelder nå AI og trening av AI modeller.
Meta ønsker å benytte offentlige innlegg og bilder til å bygge datasett for AI treningen deres, kommer det fram i deres oppdaterte personvern policy. Foreløpig gjelder dette fra og med 26. Juni.
Dette er ikke første gangen de store tech selskapene stuper hodet først i noe nytt for å trekke til seg oppmerksomhet og investorer.
Meta ønsker ikke å bli hengende etter. Det er forståelig, men mange er ikke enige i hvordan dette blir implementert av Meta.
Datatilsynet rennes ned av bekymra nordmenn: – Har vært skikkelig stor pågang
Artikkel, kode24
Meta har selvmoderert seg til å kun benytte data fra offentlige innlegg og bilder. Og personopplysninger fra kontoer til brukere under 18 år, blir visstnok ikke brukt.
Her er det noe gråsone om hva som skjer med bilder du selv publiserer som inneholder noen under 18 år. Min egen oppfatning er at bilder som blir flagget at de inneholder barn, vil ikke benyttes.
De nordiske datatilsynsmyndighetene jobber nylig også med rammene rundt hvordan barns personvern kan ivaretas.
Nordisk samarbeid om barns personvern i spill, KI og overtredelsesgebyr
Artikkel, Datatilsynet.
Meta har vurdert bruken deres av persondata for trening av AI modeller til å være av grunnlaget berettigede interesse. Det vil si at de har vurdert at deres interesse veier tyngre enn brukernes interesser og rettigheter. Les mer om interesseavveiing hos Datatilsynet.
Dette er en veldig praktisk vurdering for Meta, da dette grunnlaget ikke krever samtykke for denne bruken av persondata.
Vi mottar mange spørsmål om lovligheten av dette. Svaret er at det er tvilsomt.
Etter vårt syn hadde det mest naturlige vært å spørre brukerne om samtykke før innleggene og bildene deres brukes på denne måten.
-Trine Smedbold, juridisk seniorrådgiver, Datatilsynet
AI er fortsatt en gråsone for både personvern og lovverk. EU ønsker et omfattende lovverk for AI, men selskaper har ikke tenkt til å vente til dette er klart, og tester vannet mens de kan.
Datatilsynet har allerede mottatt klager på den kommende praksisen, blant annet en felles klage fra Forbrukerrådet og interesseorganisasjonen noyb.
Artikkel, Datatilsynet.
I mellomtiden er det viktig at tilsynsmyndighetene i EU er kjappe og utfører løpende vurderinger for å tette hull som nettopp denne. Det er ikke noen tidligere saker å henvise til når det kommer til bruk av persondata for trening av AI modeller, så dette krever en ny vurdering av tilsynene.
Vi tar klagen på alvor og prioriterer den høyt. Vi vil samarbeide tett med våre europeiske kollegaer i den videre håndteringen av saken.
-Line Coll, direktør i Datatilsynet.
Denne vurderingen blir trolig at Meta må revurdere det rettslige grunnlaget og motta en spesifikk samtykke for bruken av personopplysninger til trening av AI modeller. Spesifikk samtykke administreres som regel gjennom samtykke bannere, ofte kjent som cookie bannere.
Som forbruker, hvilke valg har du?
Om du ikke ønsker at innleggene og bildene dine skal brukes til å trene Metas AI modeller, kan du benytte deg av retten til å protestere. Les mer om dine rettigheter hos Datatilsynet.
Meta har tilrettelagt skjema for å håndtere disse protestene, du finner de her:
Flere har påpekt feilmeldinger når de åpner lenkene til skjemaet. Om du får feilmelding må du logge på kontoen i samme nettleser som du åpner lenkene i, og velge din personlige konto på forkant.
Datatilsynet har testet skjemaet, og da ble protesten tatt til følge i løpet av sekunder. Dette tyder på at Meta har en lav terskel for å akseptere protester.
Kanskje, det er blant annet opp til Metas vurdering av hvor stor skade det kan utføre på merkevaren deres, kontra verdien av en egen AI modell. Om vi ser på Metas håndtering av personopplysninger generelt så har jeg ikke altfor sterk tro til at disse i seg selv blir å utgjøre forandring.
I det tilfelle, så blir det opp til tilsynenes vurdering og håndheving av den vurderingen.
Du kan gjøre som KI-ekpert Inga Strümke og slette din Facebook konto.
KI-ekspert: – Nå sletter jeg Facebook
-artikkel, tv2.no
Noen brukere har også tatt til å sette sin profil eller poster som ikke synlig for det offentlige. Her er det uklart om det holder å sette de til "venner", eller om du faktisk må begrense de til "kun meg".
Uansett, så er dette basert på Metas egne selvbegrensninger, så du har ingen garanti på at det vil forbli slik i fremtiden.
For de som ønsker å sette et eksempel, eller synes behandlingen av persondata er ekstra fæl- så kan du følge denne bruksanvisningen for hvordan man sletter sin konto. Dette kan avbrytes innen 30 dager etter påstartet sletting.
Om du benytter Messenger, som meg, i stor grad fordi nettverket ditt, venner og familie gjør det - så kan man også deaktivere kontoen i stedet for å slette. Det følgende vil da gjelde:
Forbrukerne bryr seg mer og mer.
Det er bra, men det betyr at høyere fokus blir krevd av oss som tilbyr tjenester som benytter persondata. Og her er det fortsatt en lang vei å gå.
Vi anbefaler alle som er behandlingsansvarlig, daglig leder eller behandler personopplysninger om å sette seg inn i Datatilsynet sin oversikt av virksomhetenes plikter.
Oversikten finner du her.
Etter hardt press fra forbrukere og ulike tilsyn innen EU, har Meta valgt å utsette planen. Utsettelsen gjelder Europa og kommer etter en forespørsel fra det irske datatilsynet, kommer det frem i en pressemelding fra Meta.
artikler innen
Meta har en lang historie med å teste vannet på hvor mye de kan utnytte brukernes data. Denne gangen ønsker Meta å benytte offentlige innlegg og bilder til å trening av AI modeller.
Bedrifter og organisasjoner står overfor en kontinuerlig utfordring i å navigere personvernlandskapet.
Jens-Harald Jenssen blir styreleder hos oss og bidrar med dyptgående erfaring fra teknologi og forretningsutvikling for vekst.
Webflows "The 2024 State of the Website" rapport avslører at moderne bedrifter møter betydelige utfordringer i å utvikle, vedlikeholde og eie sine nettsteder effektivt.
På onsdag i forrige uke fikk vi storartet besøk av ordfører Monica Nielsen, som overrakte oss Miljøfyrtårnsertifikatet.
Digital markedsføring tilpasset dine behov