Innholdsfortegnelse
Hjemmesiden er et vitalt verktøy for å tiltrekke seg nye kunder, etablere et profesjonelt omdømme, og øke salget. Uten en hjemmeside, risikerer små bedrifter å bli oversett av yngre og nye, eller tilflyttede kunder.
Som en liten bedrift har man ikke nødvendigvis ressursene til å ansette et salgsteam som opprettholder kontakt og jakter på leads og nye kunder. Og det er tross alt begrenset med antall kaffemøter og anbud en travel entreprenør får til i løpet av en arbeidsuke.
Landskapet er i endring. Hvor en gang munn-til-munn og annonser i lokalavisa var nok til å holde bedriften opptatt, ser vi nå at ting er i bevegelse.
Potensielle nye kunder søker ofte etter tjenester basert på lokasjon, og uten en hjemmeside blir det nesten umulig for dem å finne din bedrift. En hjemmeside er derfor din beste mulighet til å nå ut til disse kundene.
Vi kommer stadig over hjemmesider som er utdatert, ikke er tilpasset mobiler eller bedrifter som ikke har en hjemmeside - da kan man gi et klart negativt signal til både kunder og partnere. Trenger din bedrift virkelig en nettside?
Hjemmesiden er ofte det første møtet potensielle kunder har med din bedrift. Bruk denne muligheten til å vise hvem dere er, hva dere tilbyr, og hvorfor kunden skal velge dere fremfor alle andre.
Små bedrifter bør kunne vise til utførte prosjekter, referanser eller gode tilbakemeldinger. Det kan føles risikabelt for en kunde å benytte en liten aktør, og da trenger dere å bygge tillit og tiltro.
Hjemmesiden gir deg mulighet til å besvare kundens spørsmål og bekymringer allerede før kontakten er opprettet. Tilgjengeliggjør informasjon som vanligvis ville gått over mail, gjør dokument nedlastbare, og bespar alle for tid.
Jo flere steg kunden må gå gjennom, jo større sannsynlighet er det for at kunden velger en annen retning. Spesielt innen B2B blir det foretrukket å kunne lete opp informasjonen man behøver raskt for å gjøre en vurdering, i stedet for å måtte sende en mail og vente på svar.
Hjemmesiden er grunnsteinen for markedsføring. Den kan brukes til å annonsere tilbud, stillingsutlysninger, arrangementer, og nye produkter, samt innsamling av kundeinformasjon.
Sørg for at hjemmesiden er attraktiv og funksjonell, spesielt for besøkende fra annonser. Hvis landingssidene ikke er i god stand når de dukker opp, så har du brukt penger på mennesker som ikke kommer til å følge opp.
Selv om mange små bedrifter ser på pris som en hindring, er det mulig å få til mye med lite. Å gå fra ingen hjemmeside til en enkel one-pager utgjør stor forskjell, til prisen av en kaffemaskin til kontoret. I tillegg så slipper du å fylle på med "kaffebønner" om du velger riktig nettsideløsning.
Det viktigste er å starte med noe, som du over tid kan bygge opp til å bli et flott verktøy på tvers av bedriften, og som kan skaleres opp for å dekke fremtidige behov.
Å bli synlig og rangere i søkemotorer kan ta tid, typisk 3-6 måneder før man ser resultater av SEO arbeid. Alder på domene ditt har også en del å si, så jo tidligere du starter å rangere jo bedre.
Men, med litt ekstra initiell innsats kan du få hjemmesiden til å bli en dedikert selger. Les vår lille SEO guide her.
For små bedrifter er det lurt å sette opp Google Business profilen som et supplement til hjemmesiden. Den gjør det mulig å lande flere treff på lokale søk, når kunder søker etter tjenestene eller produktene dere leverer i deres område eller på Google Maps.
Profilen kan settes opp hos Google, via denne lenken.
artikler innen
Vi utviklet en moderne nettside for Solhaug Maritim med Typeform-integrasjon og publiseringsmoduler for fartøy, kvoter og nybygg.
Orinor fikk en ny nettside med brukervennlige publiseringsmoduler og oppdaterte bilder for et moderne og profesjonelt uttrykk.
Google Search Console (GSC) er et viktig og fritt tilgjengelig verktøy for alle som driver med nettsider, spesielt når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering).
Vi utviklet en brukervennlig og estetisk nettside for KriGer Yachting, som har økt synlighet og booking av skjærgårdscruise.
Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
Vi har utviklet en ny, brukervennlig nettside for easyReq, som allerede har ført til flere henvendelser få dager etter lansering.
Digital markedsføring tilpasset dine behov