En landingsside er en enkeltstående side på nettsiden din opprettet spesifikt for en markedsførings- eller reklamekampanje. Det er den siden en besøkende "lander" på etter å ha klikket på en lenke fra en e-post, annonse, sosiale medier eller andre kilder. Hovedmålet med en landingsside er å konvertere besøkende til leads eller kunder ved å få dem til å utføre en bestemt handling.
Her er noen vanlige kjennetegn ved en landingsside:
Fokusert innhold: innholdet på en landingsside er svært spesifikt og rettet mot en bestemt målgruppe eller kampanje. Siden er designet for å fokusere på ett enkelt budskap eller tilbud.
Klar call-to-action (CTA): landingssider inneholder vanligvis en tydelig CTA, som kan være å fylle ut et skjema, laste ned en e-bok, registrere seg for et webinar, kjøpe et produkt eller annen ønsket handling.
Enkel navigasjon: for å minimere distraksjoner og holde besøkende fokusert på CTA-en, har landingssider noen ganger begrenset eller ingen navigasjonsmenyer som fører til andre sider på nettstedet.
Relevant visualisering: landingssider inkluderer ofte visuelle elementer som bilder, videoer eller grafikk som er relevante for tilbudet og som hjelper med å engasjere besøkende.
Tillitssignaler: for å bygge tillit og overbevise besøkende om å konvertere, kan landingssider inkludere kundevurderinger, testimonials, logos av kjente kunder eller andre bevis på troverdighet.