Customer Lifetime Value (CLV) eller kundens livstidsverdi på norsk, er en beregning som estimerer den totale inntekten en bedrift kan forvente å tjene fra en kunde over hele kundens "livstid" eller forhold med bedriften. CLV gir innsikt i hvor verdifull en kunde er for bedriften over tid, og hjelper med å ta informerte beslutninger om markedsføring og kundeservice.
Betydning av CLV:
Markedsføringsstrategi: CLV hjelper med å bestemme hvor mye en bedrift bør bruke på å skaffe og beholde kunder. Hvis CLV er høy, kan det rettferdiggjøre høyere kundeanskaffelseskostnader (CAC).
Kundeoppbevaring: ved å forstå CLV kan bedrifter fokusere på strategier for å øke kundeforholdets varighet og kjøpsfrekvens, som lojalitetsprogrammer og kundeserviceinitiativer.
Segmentering og målretting: CLV gir innsikt i hvilke kundesegmenter som er mest verdifulle, slik at bedrifter kan skreddersy sine tilbud og markedsføringstiltak.