Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Hva er click fraud(klikksvindel)

Click fraud (klikksvindel) refererer til en praksis der noen klikker bevisst på annonser på nettet med hensikt å svindle annonsører. Dette kan gjøres av enkeltpersoner, men er som regel utført av automatiserte systemer (bots).

Hvordan oppdages klikksvindel?

Det er flere metoder og verktøy som kan brukes til å oppdage klikksvindel:

  • Analyse av klikkmønstre: ved å overvåke og analysere mønstre i klikkaktiviteten kan man identifisere unormalt høye eller unaturlige klikkrater.
  • IP-adresse filtrering: filtrering av IP-adresser som er kjent for å generere unormalt høye klikkrater eller ikke er relevante for målgruppen.
  • Bruk av bot-deteksjonsverktøy: verktøy som er designet for å identifisere automatiserte bots kan hjelpe med å skille ekte besøkende fra falske klikk.
  • Overvåking av konverteringer: å se på forholdet mellom klikk og konverteringer kan gi indikasjoner på om klikkene er ekte eller falske.
  • Uvanlig eller lav øktvarighet(session duration)
  • Uvanlig eller høy bounce rate(fluktfrekvens).

Øktvarighet og fluktfrekvens er også nyttige for detektere og filtrere ut bot-trafikk. Se etter uvanlig eller lav øktvarighet, samt. høy fluktfrekvens.

Hvor er klikksvindel vanlig?

Klikksvindel skjer som regel alltid til en viss grad, og måles i prosent av all trafikk fra annonseplattformer som Facebook og Google Ads.
Svindel-aktiviteten skjer i størst grad ved bruk av eksterne nettverk som GDN(Google Display Network) og Meta Audience Network. Disse nettverkene eksponerer brukere for annonsene på ulike digitale fronter, som nettsider og apper, men gir også insentiver for svindel.

Vi anbefaler ikke å benytte disse nettverkene med mindre du er villig til å bruke mye tid og ressurser på å luke ut svindel. De er som regel skrudd på som standard når man setter opp en annonse.

Noen plattformer som Twitter har i stor grad også problemer med klikksvindel på annonsene som skjer på selve plattformen, og er en av grunnene til at færre benytter Twitter for annonsering.