Customer Acquisition Cost (CAC), eller kundeanskaffelseskostnad på norsk, refererer til de totale kostnadene som en bedrift pådrar seg for å få en ny kunde. Dette inkluderer alle utgifter knyttet til markedsføring og salg, som kan omfatte:
Markedsføringskostnader: utgifter til annonsering (online og offline), innholdsproduksjon, søkemotoroptimalisering (SEO), sosiale medier-kampanjer, e-postmarkedsføring, og andre markedsføringsaktiviteter.
Salgskostnader: lønn og provisjon til salgsteamet, kostnader ved salgsverktøy og programvare, reiseutgifter for salgspersonell, og andre relaterte utgifter.
Support og kundeservice: utgifter til kundeservicepersonell og verktøy som støtter kundene gjennom kjøpsprosessen.
CAC benyttes til å vurdere lønnsomhet og effektivitet av markedsføring og salgsaktiviteter. Beregningen kan blant annet måles opp mot Customer Lifetime Value(CLV), eller kundens livstidsverdi på norsk.